Kajakkpadling

Basis rulleteknikk

Kinnguffik Paarlallugu

Eskimorulle er et ord vi alle vet hva betyr, og som er innhyllet i mystikk for mange. Det er det første uvitende menneske spør om, når du snakker kajakk med dem, ett magisk kunststykke som har brent seg inn i den Norske padlers bevissthet, trolig helt tilbake fra Fridtjof Nansens dager. La oss med det samme slå én ting fast – rulle er ikke en redningsteknikk for oss moderne padlere. Velter du og klarer det, er det jo bare fint, men du må ALDRI stole på rulle som førstevalg når det gjelder redning på dypt vann. Rulle kan og må aldri erstatte kameratredning og selvredning.

Åsmund 9 år ruller


Grønlendernes virkelighet var annerledes enn vår. For dem var en eller annen form for rulle praktisk talt eneste brukbare redningsteknikk. Grunnen var at de ofte var alene på jakt, og at svømming i det kalde vann uten isolerende klær nesten 100% sikkert var fatalt. Derfor utviklet de kajakk rullingen til nærmest en kunstart, som omfattet ett utal av ulike mer eller mindre akrobatiske øvelser – variasjoner over alle tenkelige omstendigheter rundt det å velte i kajakk. De lærte å mestre kunsten på ett høyt nivå, men likevel døde mange på havet. Rundt 1920 sies det at ca. 20% av samtlige dødsfall i Grønland skyldtes kajakkulykker. Antar vi en noenlunde lik fordeling i befolkningen av menn og kvinner, betyr det at ca. hver femte mann døde i sin kajakk.

For havpadlere i dag er rullen ett fint supplement til andre redningsøvelser. Og det å lære å rulle er etter min mening MEGET nyttig. Det er morsomt og lett å lære, det er nesten uendelige muligheter for å utvikle videre, og det gir en fantastisk mulighet til å bli bedre kjent med seg selv og sin kajakk.

Grønlendernes førstevalg er gjerne en rullevariant som på Grønlandsk kalles ”Kinnguffik Paarlallugu”. Det betyr rett og slett ”å velte på den ene siden, og komme opp på den andre siden”. I Europa kalles rullen gjerne ”Pawlata”. Jeg kaller den som regel for”Standard Grønlandsrullen”. ”Standard”, fordi den er mest utbredt av alle varianter. Den er lett å lære, lett å få til, og den er pålitelig under alle forhold.

Beskrivelse av rullen, steg for steg:


Utgangsposisjon


Utgangsposisjon: Årebladet holdes i enden med venstre hånd (litt løst) og i overgangen mellom skaft/blad med høyre. Under hele rullen er høyre armen mest aktiv. Åren legges flatt ned mot venstre side av framdekket på kajakken. Du lener deg over til venstre side, og holder åren i denne posisjon til du ligger helt opp ned.


Velt


Du ligger opp ned, og prøver å vende ansiktet mot det som blir høyre side av kajakken. Årebladet plasseres i vannoverflaten på siden av kajakken. Få en liten vinkel på årebladet, slik at det vil søke oppover når du beveger åren bortover i vannoverflaten.


Åren føres


Årebladet beveges bortover vannoverflaten til den befinner seg i en ca. 90 graders vinkel ut fra kajakken. Vær stadig oppmerksom på vinkelen på årebladet, ellers kan åren grave seg ned. Du bruker dette sveipetaket til å løfte overkroppen oppover i vannoverflaten – bli der! Så lenge du er i vannet er du vektløs.



Du griper tak i kajakken ved å spenne føttene mot fotstøtten og knærne mot undersiden av dekket (masiken i en grønlandskajakk), slik at du kan bevege kajakken sideveis ved å vrikke på hoftene. Du presser nå nedover på padleåren, samtidig som du gjør en kjapp vrikk med hoftene. Samtidig lener du deg så langt bakover som du kan.



Kajakken kommer nå på rett kjøl. Du er fremdeles bakoverlent, og lar hodet komme opp til aller sist. Du passer på ikke å tippe over mot venstre igjen, ved fremdeles å legge litt vekt på pådleåren.



Du reiser deg opp, og holder åren ute for støtte.

Tips til å lære

Du kan lære dette på den harde måte ved å trene alene. For enkelte fungerer det, men for de fleste fungerer det dårlig. Hvis du vil lære dette på noen få timer bør du følge noen få enkle råd som du får her. For det første har mestring av rulle mest å gjøre med om en trives i vannet eller ikke. Det betyr at folk med ett snev av vannskrekk har større utfordringer enn ”fiskemennesker”. Derfor vil det være lurt med en eller annen form for vann tilvenning. Varmt vann er en fordel, og bading og dykking like før rulletrening er en STOR fordel. Det er en forutsetning at du er trygg på å velte og komme ut av kajakken. Du bør også bruke passende bekledning – kaldt vann stresser deg, så kle deg etter vanntemperaturen med alt du har av våt- eller tørrdrakter. Neseklype og dykkerbriller eller dykkermaske reduserer også stress, og kan fint brukes under treningen. Du bør også ha en kajakk som er godt polstret, slik at du ikke sklir rundt inne i den, men kan spenne deg fast med knærne. I Grønlandskajakker vil du ha mulighet for å flytte deg langt fram i kajakken. Dette gjør bakoverlening lettere, og er en fordel under trening.



Og endelig MÅ du ha en hjelper med deg. Hjelperen skal være kledt for å stå i vannet. Det er perfekt hvis dere er to som begge vil lære å rulle. Da kan man bytte på å rulle og være hjelper. Hjelperen har en praktisk funksjon som går ut på å fysisk støtte under øvelse, trekke deg opp hvis du mislykkes, og gi gode tilbakemeldinger om hva du gjør riktig eller galt. Hjelperen har en annen minst like viktig funksjon, som går ut på å gi deg en følelse av trygghet. De fleste opplever det som ekkelt i større eller mindre grad å sitte fastspent i kajakken opp ned, og øve kompliserte bevegelsesmønstre! Derfor kan det å ha ett annet menneske like ved være altavgjørende for suksess. Det vil få deg til å slappe bedre av, og det har du bruk for når du skal lære å rulle. Hjelperen står i vannet og holder deg i hendene (uten åre). På ddnne måte kan du lære å bevege hoftene fritt, mens du ligger i vannet – tren på å slappe av i nakken, slik at hodet blir i vannet. Når dette er GRUNDIG innøvd kan du ta i åren og prøve på akkurat det samme med åre i hånden.



Du har lært deg hoftekontroll, bakoverlening og slappe av i nakken. Hjelperen står nå i vannet og støtter deg mens du jobber selv. En hånd som støtter skulderen er ofte alt som skal til. Etter hvert kan hjelperen støtte mindre og mindre, inntil du klarer deg selv.

Flott sak i D2

Les hele artiklen om kajakkbyggekurs fra Dagens Næringsliv her:Les her:

Ny kajakkbyggefilm

Kul ny film fra byggekurs: Se her:

Kurskalender 2016

Nye kurs for 2016 her:Kurskalender

Ny T-skjorte

Sjekk nettbutikken og få tak i den helt spitter nye økologiske Qajaq t-skjorte i tøffe farger.

Les hva som skjer..

Visste du?...

At vi selger en fantastisk god tørrdrakt i nettbutikken? Hva er både bra og billig? Svar: Cirrus drakten fra Britiske Crewsaver. Anders Thygesen brukte denne drakten på sin 76 dager lange padleekspedisjon langs hele Norges kyst.

NRK rullevideo

NRK var på plass på fjorårets QAJAQ treff på Stokkøya:Se video

NRK omtale av sommerens padleeventyr

Dette skrev NKR om turen: Les her:

NKR hadde også denne sak om turen: Les her

Nye padleåresider!

Vi har gjort om på utvalget av padleårer, og laget en flott ny presentasjon. Les mer

.